Sabtu, 11 Jun 2011

Coca - cola & Ribena Haram untuk diminum -Ustaz Azhar Idrus

Lagi kenyataan yang bukan direka2 tetapi hakikat yang membezakan antara orang islam & kafir. Sesungguhnya perniagaan bagi orang islam (yang bertaqwa) bukan mengejar keuntungan dunia semata2 tetapi sebaliknya bagi tujuan perniagaan orang kafir.






Tidak semua agama memusuhi Islam seperti Budha & Hindu. Namun, haruslah kita ingat bahawa hukum antara agama adalah berbeza. Sesuatu yang haram  kita jadikan sebagai makanan ada yang halal bagi agama mereka. Oleh itu jadilah pengguna yang bijak  ketika membeli sesuatu produk.. Utamakan produk Islam dan dan elakkan dari membeli buatan orang kafir bagi menjauhi makanan syubhah. Ini kerana saya teringat akan pesanan nabi buat umatnya berkenaan perkara syubhah ini..

Syubhah merupakan perkara samar2 yang kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. Dan barangsiapa yang mendekatinya, maka ia mendekati perkara haram yang memudahkannya ke neraka..Jika ia menjauhi syubhah, sesungguhnya ia telah memelihara maruah diri & agamanya..


2 ulasan:

  1. Org kita keluarkan produk pun ada yg gunakan bahan yg tak diketahui asal usulnya. Susah nak bezakan usahawan yang betul2 ikhlas dan bukan hanya mementingkan keuntungan

    BalasPadam
  2. tapi pilihlah yang lebih pasti..org bukan islam tidak memahami hukum agama kita.jadi jika kita memakan produk mereka itu telah terjatuh dlm mknn yg x toyib n syubhah. kerana air tgn yg tidk pernh bersuci dari hds dgn wuduk & MNDI Jimak.. jika haram mknn yg mereka hidang itu. maka kita yg lebih bersalh kerana tidak berhati2. tetpi jika kita memilih mknn yg hsil tgn org islm ...Insyaalah Halal. & jika didpti ia hrm juga. hendaklah meminta ampun kpd Nya kerana dosa yg x disengajakn itu. Allh maha pengampun...Mencari yg halal itu fardu..

    BalasPadam